Lielā instruktāža: Ceļā uz virsotni

Starta instruktāža jūras krastā

Ik gadu īsi pirms starta, kad pārgājiena dalībnieki ir gatavi uzsākt leģendāro 136km garo ceļu uz mērķi, starta tornī kāpj organizatoru komandas pārstāvji, kuri 10-15 minūšu laikā cenšas sniegt koncentrētu, praktisku un aktuālu informāciju par to, kas sagaidāms ceļā.

Jāatzīst, ka vienmēr instruktāža ievelkas un visi svarīgie temati, laika un uztraukuma spiesti, sakrīt vienā grūti uztveramā putrā, kas pilna ar noderīgiem padomiem, kurus daudz vērtīgāk būtu bijis pasniegt jau labu laiku pirms kāpiena Kolkasraga smailē.

Lai labotu šo nepilnību un palīdzētu Tev labāk sagatavoties BK Kolka ← Dubulti [136km 55h] 2024, laika posmā no jūnija līdz septembrim publicēsim rakstu sēriju "Lielā instruktāža: Ceļā uz virsotni", kurā sniegsim atbildes uz jautājumiem, kas nodarbina ikvienu, kurš plāno mest sev šo un arī citus ar garām distancēm saistītus izaicinājumus.

Publicētās epizodes:

Ir jāiet!
Baltais Kalns - sajūtu inženieri
#BaltaisKalns #KolkaDubulti #IrJāiet #LielāInstruktāža


Epizode 01: Kāpēc iet? Permalink

Nav obligāti jāiet.
Mūs atrod tie, kurus urda neizskaidrojams nemiers doties ceļā un kas alkst sevi pārbaudīt un iztukšot no visa, kas uzkrājies.

Kolka-Dubulti ir uzdevums, kuru ir jāgrib veikt un kuru veiksmīgi spēj paveikt tie, kas pienācīgi gatavojušies.

Tas Tev nebūs pus’ dienas plezīrs pie jūras ar kanapē maizītēm un uzmācīgu jampadraci. BK Kolka ← Dubulti [136km 55h] 2024 pārgājiens ir pamatīgs trīs dienu piedzīvojums, kas pārbauda, uz ko patiesi esi spējīgs.

Dalībnieki lukturīšu gaismā virzās gar krastu

Tā ir cīkstēšanās pašam ar sevi, kuras laikā nemitīgi jāpieņem pareizie lēmumi, lai turpinātu kustību uz priekšu. Tā ir kā miniatūra dzīve, kas iespiesta 3 saullēktos un 2 rietos. Un nekad visi nenonāk līdz galapunktam. Vidēji pārgājienu 55 stundu kontrollaikā veiksmīgi pievar 62-65% no visiem, kas uzsākuši ceļu.

Pārsteidzošs izņēmums bija 2023. gads, kad, pasākumam mainot ierasto norises laiku no maija uz septembrī, kā arī iešanas virzienu, pārgājiena finišu veiksmīgi sasniedza 71%.

Kas notiek ar tiem, kas izstājas? Ja īsi jāsaka, tad iekāpj mašīnā vai autobusā un aizbrauc mājās pamatīgi nolocīti. Kritiens nav viegls, bet esam novērojuši, ka daļa no tiem, kas pirmajā mēģinājumā nav spējuši izpildīt uzdevumu, atgriežas, lai nokārtotu rēķinus ar sevi.

Bet kāpēc iet barā, ja var iet viens?
Labs jautājums, uz kuru grūti atbildēt bez klišejiskiem savārstījumiem.

Gājiena laikā dalībnieki tikai īsu brīdi (startā) ir vienā monolītā masā. Pirmajos 8-12km cilvēku jūra izšķīst vientuļos gājējos un mazās grupiņās, kuras līdz pat distances beigām vairs nekad nesatiekas.

Sieviete atpūšas, sēžot sūnās

Lielāko daļu laika dalībnieks ir viens ar sevi, bet ir tā mierinošā sajūta, ka tomēr nē, jo tepat sūnās, jūras krastā vai piejūras ciemata pieturā ir vēl tāds pats smilšu alpīnists kā Tu, kas palīdzēs sasniegt virsotni, ja tiks lūgts pēc palīdzības.

BK Kolka ← Dubulti [136km 55h] 2024 pārgājiens ir iešanas svētki, kuros satiekas un cauri grūtībām iziet cilvēki, kuri pēcāk nereti kļūst arī par draugiem. Tā ir lieliska iespēja iepazīties ar sevi un citiem.

Mērsraga nometne naktī, drona kadrs

Esi Tu un tā mierinošā doma, ka šajā naktī te ārā ir daudzi tādi kā tu, kas cenšas izlauzties līdz virsotnei un kuri cīnās ar tām pašām grūtībām.
Esi Tu un šķietami nebeidzamais ceļš līdz Kolkasraga virsotnei.
Esi Tu un lēnām degošais 55 stundu kontrollaiks, kas dzen izmisumā.
Esi Tu un Latvijas krāšņā daba, kas neizskaidrojami uzlādē.
Esi Tu un pāris drošības salas ceļā (organizatoru labiekārtotās atpūtas nometnes), kuras gaidi ar nepacietību un ieraugot izjūti pamatīgu atvieglojumu kā oāzi tuksnesī.
Esi Tu un skaidrs mērķis, kas ir reta parādība mūsdienu pasaulē.

Divi dalībnieki sasniedz Kolkas ragu

Kad tavs “Kāpēc iet?” būs skaidrs, tad “Kā noiet 136km?” būs vieglākā daļa, ar kuru mēs Tev palīdzēsim. Novēlām Tev atrast savu “Kāpēc?”.

Lai kaut kur dzīvē nonāktu, ir jākustas.

Ir jāiet!


Epizode 02: Kā gatavoties 136km pārgājienam? Permalink

Ja esi ticis galā ar savu “Kāpēc iet?”, tad laiks ķerties pie “Kā noiet 136km?” Un nē! Tev nav pirms tam jānoiet 100 vai 136km, lai justos gatavs lielajam kāpienam, bet visu pēc kārtas.

Šī epizode iedalāma 3 blokos: fiziskā, praktiskā un morālā gatavošanās. Iekārtojies ērtāk un maucam.

Fiziskā gatavošanās (treniņi)

Centies ikdienā pēc iespējas vairāk pārvietoties ar kājām, piemēram, dodies reizi nedēļā uz darbu ar kājām. Respektīvi, kusties! Staigā, skrien, vingro, peldi, brauc ar velo vai pastiprināti rosies pa dārzu. Jācenšas ķermeni iekustināt un turēt tonusā, lai pārgājiena dienā tas neniķojas un nesanāk sastapties ar negaidītu pretestību jau pirmajos kilometros Jūrmalas līdzenumos.

Ieteikumi, ko darīt, ja grūti saņemties kaut ko darīt:

  • Piedalies Soli pa Solim organizētajos bezmaksas KD treniņpārgājienos, kuros satiksi daudz domubiedru un arī mūs. Varēsi par visu klātienē izjautāt un uzzināt aktuālāko informāciju par pasākumu (tuvākais treniņpārgājiens – 20. jūlijā);
  • Padari gatavošanās procesu par jautru spēli, iesaistot ģimeni/draugus. Dodies garās vakara pastaigās meklēt Geokastes, vai iedod tam kurjeram brīvu dienu un nes pats tos iepirkuma maisus mājās;
  • Lai ko tu plāno darīt, galvenais – nepaliec pie domas “Gan jau saies…”, jo nesaies un kritiens būs sāpīgs.

Praktiskā gatavošanās (plāns)

Dalībniece atpūšas uz soliņa

Plāns distancei. Ko nozīmē plāns distancei? Ir labi, ja ir sagatavots maršruta laika plāns. Tas palīdz saprast, kā kusties lielajā bildē, iedrošina, neļauj zaudēt modrību, kā arī palīdz pieņemt pareizākus lēmumus izšķirošos brīžos. Respektīvi, cikos plāno ienākt 1. nometnē un iziet no tās? Vai mēģināsi bez gulēšanas tikt līdz 2. nometnei? Kas ir vēlākais laiks, kurā gribētu sasniegt 3. nometni? Kāds būs tavs iešanas ritms? Iesi 45-60min un tad veiksi 10-15min atpūtas ar apavu novilkšanu? Kuras upes forsēsi ar plikām kājām, bet kuras labāk mēģināsi šķērsot apejot vai pa kādu improvizētu tiltu?

Provizoriskie atpūtas nometņu darba laiki:

P. 15:00 – 00:00 (9h)
1. nometne Saules kempings, Apšuciems (44.km)
P. 19:00 – S. 15:00 (20h)
2. nometne Mērsrags (74.km)
P. 23:00 – Sv. 09:00 (34h)
3. nometne Roja (104.km)

Inventāra testēšana. Vai tavas bikšu stakles tev nedara pāri? Vai apavi nav tulznu rūpnīca un soma nesver visus kilogramus? Kur ir tavas pārgājiena nūjas? Vai teiposies? Klau, ar to un daudz ko citu tev jātiek skaidrībā, pirms dodies ceļā, un neatliec to, lūdzu, uz pēdējo brīdi.

Trīs dalībnieki atpūšas un pārvelk zeķes

Lasi, pēti, jautā. Jo vairāk iegrimsi visā, jo vairāk būsi iekšā un gatavs uzdevumam. Re, iesākumam sviežam Tev ar saiti uz Biežāk uzdoto jautājumu sadaļu, kurā atradīsi daudz vērtīga. Noteikti ieskaties arī Youtube dzīlēs un iztaujā tos, kas reiz šo uzdevumu jau paveikuši.

Morālā gatavošanās (prāts)

Divi vīrieši saullēktā pie jūras

Nemelosim. Kolka ← Dubulti pārgājiens ir tāds nezvērs, kuram nevar līdz galam sagatavoties un kurš nebeigs pārsteigt ar savu raksturu un negaidītajiem sitieniem. Ar spēku iesākt un pacietību pabeigt. Un pacietību, lai atkautos no dvīņu brāļiem Vienmuļā un Garlaicīgā, tev vajadzēs vilciena vagoniem. Saliec dziesmu/podkastu listi, ko klausīties, sagatavo sarakstu ar čomiem, ar kuriem beidzot laiks pa trubu pārrunāt to, kas sakrājies, vai pats labākais variants – atrodi ceļā kompanjonu, ar kuru kopā kāpt augstāk retinātā jūras gaisā. Neesi drošs par sevi? Apņemies noiet pusi, jūties labi – ej līdz galam.

Ar plāksteriem aplīmēta pēda

Skaidrs, ka tas sāpēs (dažam tik maziņš čiks un viss, citam kā pie zobārsta bez šprices), iespējams, prasīs kādu asaru vai nags taps par rudens lapu, taču tiem, kas izlauzīsies cauri otrās nakts tumsai, gaiša horizonta pamale un Kolkasraga bākas guns tur zemes galā atnesīs tik ilgi kāroto uzvaras garšu, kas patiesi labi garšo, kad nopelnīta godam.

Gatavojies, kusties, vecīt/babenīt, kal plānus, asini nūjas, sver somu un esi gatavs tapt par vienu no smilšu alpīnistiem, kas pošas ceļā uz 136km augsto Kolkasraga smaili.

Kad ieguldītais darbs būs smailes svarā, uzdevums tiks izpildīts!

Ir jāiet!


Epizode 03: Kā es tikšu no Kolkasraga mājās?! Permalink

Mūsu pārsteigums bija liels, uzzinot, ka viena no lielajām lietām, kas attur Tevi no dalības pārgājienā, ir tā pirmā doma, kas iešaujas Tavā galvā, izdzirdot jauno-normālo pārgājiena virzienu no Dubultiem uz Kolkasragu.

Pa, pa, pa! Sāksim ar to, ka nesaki “Hop!”, pirms neesi sasniedzis 136.km atzīmi. Visi tiks mājās. Un neviens nav palicis dzīvot uz Latvijas jumta, bet par visu pēc kārtas.

Divi dalībnieki sēž finišētāju krēslā Kolkasragā

2023. gadā no 511 dalībniekiem, kas uzsāka ceļu no Dubultiem uz Kolkasragu, 365 (71%) veiksmīgi pievārēja distanci, bet 146 jeb 29% dalībnieku ceļš mājup sākās no Ragaciema (3%), Engures (10%), Mērsraga (13%) vai Rojas (3%).

No Kolkasraga, pārgājiena beigu punkta, atpakaļ uz Rīgu varēs nokļūt vairākos veidos:

    Organizētais autobuss Kolkasragā

  1. No Kolkasraga uz Rīgu organizēsim maksas autobusus, kuriem būs iespēja pieteikties pārgājiena finišā. Plānotā organizatoru autobusa biļetes cena no Kolkasraga uz Rīgu 15€ Plānotā organizatoru autobusu vietu kapacitāte 100-150 vietas. Jāatzīmē, ka 2023. gadā daļa vietu mūsu organizētajos autobusos palika tukšas.
  2. No Kolkas uz Rīgu samērā regulāri (5x dienā) kursē starppilsētu autobusi. Autobusa biļetes cena svārstās 7,60 – 9,60€ robežās. Starppilsētu autobusu nodrošinātājs ir informēts par pasākumu un finišētāju pīķa stundās uz plānotajiem maršrutiem nodrošinās lielākas ietilpības autobusus. Ierastā starppilsētu autobusu vietu kapacitāte dienā no Kolkas uz Rīgu ir ap 250 vietas.
  3. Dalībniekam pakaļ atbraukusi sieviete

  4. Bieži par smilšu alpīnistiem, kas sasnieguši virsotni, tomēr apžēlojas vīri, sievas, draugi, radi vai pat pašu bērni un atskrien pakaļ, lai vissvarīgāko kravu rūpīgi un ar labumiem ķešā noceltu no troņa. 2023. gadā 30-40% no visiem finišētājiem mājup tika aizvesti ar privātajiem transporta līdzekļiem.
  5. Nereti dalībnieki ejot sapazīstas ar jauniem draugiem, kuriem veiksmīgi izdodas uzsēsties uz astes un aizpildīt tukšās vietas asfalta kuģī, kas ieradies tos uzvākt.
  6. Pastāv neliela, bet tomēr iespēja, ka kāds dzelzs trakulis tikai virsotnes spicē būs sasniedzis īsto darba temperatūru un lems mest ripā, lai dotos kājām mājup paša spēkiem.

Tas, ko mēs gribam pateikt, ir, ka vieta visiem atradīsies un paliks vēl pāri.

Ceļš lejup no virsotnes ir daļa no pasākuma. Kā to iepakot? Tā ir iespēja lēnām un mierīgi atgriezties atpakaļ uz zemes, atskatoties caur iluminatora lodziņu uz paša paveikto varoņdarbu un tiem, kas vēl izmisīgi raušas augšup, pārcilāt domās piedzīvoto, ko retais sapratīs, un atvadīties no ceļa, kas iets. Izbaudi, jo tepat aiz stūra atkal pelēkā ikdiena Tevi sagrābs par ķīlnieku.

Ir jāiet un jāatmet tās raizes un prāta triki!


Epizode 04: Naktsmiers (gulēšana) pārgājiena laikā Permalink

Sāksim ar to, ka par nakšņošanu pārgājiena laikā katram dalībniekam jāparūpējās pašam. Liec aiz auss, ka miegs ir vienīgais mirklis, kad tavs organisms var atjaunoties un uzlādēt baterijas nākamajam cēlienam.

Dalībniece īsā atpūtas pauzē

Bet! Esi uzmanīgs, jo miegs reizēm ir viltīgs. Ir cilvēki, kuri paguļ 15-20 minūšu spēka miku un jūtas kā no jauna piedzimuši, un tad ir tie, kas parubās 3-4 stundas, pieceļas un saprot, ka ir ziepes, jo sāpes, diskomforts un garastāvoklis rāda uz pussešiem vēl vairāk nekā pirms iekrišanas miega valstībā. Vienīgais veids, kā noskaidrot, kurš tips esi tu, ir mesties iekšā nezināmajā un pārbaudīt sevi.

Kopš pārgājiena pirmsākumiem 2014. gadā esam novērojuši četras populārākās nakšņošanas stratēģijas:

    Dalībniece dodas tālāk distancē tumsā

  1. EKSPRESIS

    Dalībnieks, kurš izvēlās 136 kilometru garo distanci veikt bez gulēšanas un būtiskām pauzēm. Atpūtas nometnēs pavada nepieklājīgi īsu laiku, īsti pat nenobaudot to, kas oāzē pieejams. EKSPRESIS ir maksimāli motivēts ātri un bez žēlastības sasniegt mērķi par jebkādu cenu. Stratēģiju piekopj apmēram 1/10 no visiem dalībniekiem, no kuriem mazāk kā 1/10 spēj to uzņemt līdz galam, jo miega smaguma nospiesti kļūst par KLAIDOŅIEM.

  2. Dalībnieki guļammaisos uz zemes un šūpuļtīklos nometnes teritorijā

  3. KLAIDONIS

    Dalībnieks, kurš vadās pēc pašsajūtas. Atguļas pagulēt tad, kad jūtas saguris vai galīgi sit ārā korķus un sāk redzēt ķiņķēziņus. Cilvēks bez pastāvīgas dzīvesvietas, kurš izvēlas gulēt uz autobusu pieturu spartiskajām koka lāvām, sūnu pēļos, atstutējies kā zirgs pret kādu ērtu priedi vai visbiežāk nometņu teritorijās, kur rokas stiepiena attālumā ir dažādi labumi (uzkodas, ūdens, tualete, mediķi, fizioterapeiti, iespēja uzlādēt elektroierīces). Gulēšanai visbiežāk KLAIDONIS izmanto matracīti un guļammaisu. Advancētākie pat šūpuļtīklu. Retāk nes līdzi tentu, ar kuru veido pajumti. KLAIDOŅU grupu pārstāv apmēram 7/10 no visiem dalībniekiem jeb kvorums.

  4. Dalībnieks savā nelielajā teltī

  5. TELTNIEKS

    Pēc būtības tas pats KLAIDONIS. Atšķirība – nes līdzi kā gliemezis savu namiņu - telti - vai nodod un saņem to no Mantu transporta personāla katrā nometnē. TELTNIEKS krietni ieliek KLAIDOŅIEM brīdī, kad debesis izlemj raudāt. TELTNIEKU grupu pārstāv apmēram 1/10 no visiem dalībniekiem. Atgādinām, ka Latvijas piekrastē ir stingri noteikts, kur drīkst un kur nedrīkst celt teltis. Visas pārgājiena atpūtas nometnes būs piemērotas, lai tajās nakts pārlaišanai celtu telti.

  6. KOMFORTMĪLIS

    Dalībnieks, kurš apmeklē nometnes, bet, iestājoties tumsai distancē, izvēlas palikt kā kungs/kundze pie radiem, draugiem, viesu namos vai mums nezināmās vietās, kur pieejamas papildus ērtības, piemēram, jumts virs galvas, silta gultiņa, duša, brokastis utt. Komfortmīļi sastāda nedaudz mazāk kā 1/10 no visiem dalībniekiem.

    Neesam pret šādu praksi, ja dalībnieks laikā apmeklē pārgājiena nometnes, kā arī neizmanto motorizētos transporta līdzekļus virzībai distancē. Nogādāšana naktsmītnē ar motorizēto transporta līdzekli no piekrastes un pēcāk atgādāšana atpakaļ tajā pašā vietā ir pieļaujama.

    Ja gadījumā KOMFORTMĪLIS saprot, ka nevar pagūt laikus ierakstīties kādā nometnes darba laikā, kuru jāapamklē obligāti, bet ir drošs, ka pagūs līdz kontrollaika beigām sasniegt Kolkasraga virsotni, tad, par to paziņojot organizatoriem, var turpināt ceļu arī nepiefiksējoties atpūtas nometnē, bet tikai pie nosacījuma, ja atpūtas nometnes darba laiks jau ir noslēdzies.

Un kurš no visiem tipiem esi Tu? Un kādi ir Tavi ieteikumi par naktsmieru tiem, kas pirmo reizi dosies ceļā?

Ir jāiet, jo miegs, starp citu, ir fikcija un to var uzkrāt.